Reitti

Jaa:

Vuoden 2019 reitit ladattavina tiedostoina:

EvoMTB 2019

Koko lenkki GPX-tiedotona

Itälenkki GPX-tiedostona

Videoesittely länsilenkistä Oikean Reitti oy:n Youtube-kanavalla – KATSO

Reittikuvaus

Lähtö tapahtuu asfalttitieltä 1,5 km Evokeskukselta lounaaseen. Ensimmäinen 1,5 km rallatellaan vauhdikkaasti asfalttitietä myöden. Evokeskuksen ohituksen jälkeen siirrytään vauhdikkaalle neulaspolulle, jossa mahtuu hienosti ajamaan vaikka rinnakkain. Neulaspolku kapenee singletrakiksi ja Evon tien ylityksen jälkeen ylitetään puro kapeaa siltaa myöden. Lyhyt hiekkatie pätkä johdattaa kapealle neulaspolulle, joka jatkuu Padasjoen tien ylityksen jälkeen vielä hetken aikaa. Matkalle osuu myös lyhyt pätkä pitkospuita.
4,5 km kohdalla alkaa ensimmäinen metsäautotie osuus, josta alku on kovapohjaista ja lanattua ja toinen osuus heinittynyttä kovapohjaista metsäautotietä. Vauhtia siis piisaa seuraavan 3,7 km verran.
Tällöin 8,2 km kohdalla 20 km lenkki jatkaa suoraan eteenpäin, 40 ja 65 km kääntyessä tiukasti vasempaan vanhalle metsäautotielle, jolla polku on mukavaa kapeaa uraa. Välissä on vain noin 200m mittainen metsäautotieosuus. Tätä herkkua jatkuu aina 10 km kohdalle saakka, jolloin saavutaan Niemisjärvelle vievälle hiekkatieosuudelle. Alku tästä on vanhempaa hiekkatietä ja loppu sorastettua metsäautotietä. Tällä osuudella on mittaa 2,3 km.
Saavuttaessa Niemisjärvelle rantaan saavutaan vanhaa mukavaa metsäautotietä, mutta rannassa meno muuttuu ensimmäisen kerran oikein kunnolla. Rantapolku on tekninen, jossa juurakoiden ja kivien lukutaito korostuu. Niemisjärven eteläpäähän saavuttaessa edessä on ensimmäinen aivan uusi polkuosuus, joka on raivattu alueelle tänä kesänä. Osuus on tekninen, pehmeä ja sillä tavoin haastava. Pohja on kuitenkin hyvä ja on oletettavaa, että alueelle syntyy aika nopeasti hyvä ajettava ura. Mittaa Niemisjärven kierrolla on 1.2km, josta uutta uraa on 500 metriä.
Saavuttaessa järvien väliin ajetaan ensin lyhyt hiekkatie osuus, jonka jälkeen käännetään vasemmalle keskimmäisen pikkujärven rantaan. Rantapolku on kivikkoinen, mutta osuus on lyhyt vain noin 100 metriä. Ensimmäinen huolto (Niemisjärvi) sijaitsee mäen päällä, jossa kierretään siellä sijaitseva laavu. Huollon jälkeen edessä vauhdikas hiekkatieosuus kohden Kalliojärveä. Alkuun kovaa hiekkatietä 1,1 km ja tiukan vasemmalle kääntyvän käännöksen jälkeen vanhempaa metsäautotietä 900 m. Käännös on vauhdikkaassa alamäessä, ole tarkkana.
Kalliojärvelle tullaan pientä teknistä polkua. Käännös metsäautotietä on tiukka, joten jarrut kiinni ja tiukasti oikeaan. Rantapolku on mukavaa poljettavaa aina laavulle saakka, jonka jälkeen edessä on toinen täysin uusi osuus. Osuus on pehmeä ja haastava. Ura on avattu vasta viime viikolla, joten ajoura ei ole täysin syntynyt. Alkuosuuden mitta on 500 m ja täysin uuden pätkän mitta 600 m.
Kalliojärven jälkeen luvassa on vauhdikasta metsäautotietä, joka alkuun on kovapohjaista hiekkatietä, vaihtuen vahaksi metsäautotieksi ja sitten perinteiseksi metsäautotieksi ja jälleen vaihtuen kovapohjaiseksi ja lopussa n 400 metrin verran sorastetuksi. Kokonaismitta tälle osuudelle on 4,6 km.
Lähestyttäessä Iso-Ruuhijärveä ajetaan ensin vanhaa metsäautotietä, jolla ura kulkee välillä vasemmalla välillä oikealla reunalla. Tien ylityksen jälkeen käännös oikeaa ja ollaan idyllisellä vanhan metsän alueella, jolla kulkee todella vauhdikas metsätie. Juuri Ruuhijärvelle saavuttaessa tiukka käännös vasemmalle ja edessä on reissun kolmas uusi uraosuus. Samalla myös 20 km reissu liittyy takaisin mukaan reitille. Uusi ura on hyvä. Lyhyet juurakkopätkät tai pehmeämmät osuudet eivät haittaa menoa. Uudella osuudella on mittaa 1 km.
Metsäautotiesiirtymä kohti Lapinjärveä. Mittaa 1,7 km. Lapinjärven kierto on todella mukava kapea polku, joka on erittäin hyvässä kunnossa. Tämän herkun mitta on 1 km. Saavuttaessa hiekkatielle, kääntyy 40/65km vasemmalle ylämäkeen ja 20 km jatkaa suoraan eteenpäin alamäkeen saapuen Lapinjärven huoltoon.
40 ja 65 km jatkavat Kokkovuoren kierrolle, joka alkaa pitkähköllä metsäautotienousulla (ei kuitenkaan mitenkään haastava, mutta ylämäki nyt kuitenkin) ja jatkuu vauhdikkaasti alamäkeen, joka päättyy tiukkaan käännökseen oikealle. Mittaa hiekkatieosuudella 1,8 km. Tämän jälkeen edessä on vuonna 2018 raivattu polkuosuus, jolla on mittaa 1 km Pätkällä on muutama lyhyt osuus, jossa on kivikkoista ja vaikeaa. Osuudet noin 20-30 metriä pitkiä. Polun jälkeen vahalle metsäautotielle ja lyhyt pätkä hiekkatietä ja ollaan Lapinjärven huollossa.
Huollon jälkeen edessä on vanhaa metsäautotietä, jolla polku on kapea. Osuus päättyy viime vuonna avattuun vanhaan polkuun, joka on hyvässä kunnossa. Osuuden mitta on 2 km.
Lähestyttäessä takaisin kohti Padasjoentien ylitystä edessä on vielä hiekkatieosuus 2,5 km, vanhaa metsäpolkua 800m ja metsäautotietä 700m, jonka jälkeen käännytään vasemmalle ns Taimenpolulle (500m) , joka on kapeaa ajettavaa. Nyt majava ei ole padonnut Taimenpuroa, joten rantapolku on kuiva. Kapeaa polkua pitkin lähestytään tienylitykseen, jonka jälkeen ohjelmassa on metsäpolkua kapeammassa ja leveämmässä muodossa 2,5 km verran, kunnes ollaan takaisin Metsäopistolla. 20 ja 40 km kurvaavat maaliin ja 65 sekä 93 km kääntyvät opistolla vasemmalle kohti rantasaunoja ja lähtevät ns Itälenkille.
Itälenkki alkaa vauhdikkaalla osuudella pitkin latupohjia ja metsäautoteitä (2km). Syrjanaluselle tultaessa piipahdetaan lammen rannassa ja käännytään sitten ylämäkeen oikealle. Mäen päällä käännytään itälenkin ensimmäiselle uudelle osuudelle verrattuna vuoteen 2018. Kapeaa polkua ja uutta uraa on n 500 m verran. Sitten painellaan vanhaa metsäautotietä 2 km verran ja tullaan Rieskan alueelle, jossa lyhyt pätkä sorastettua tietä ja siitä metsäautotielle, joka kapenee yksittäiseksi poluksi ja takaisin metsäautotieksi. Keskivaiheilla on lyhyt kapean polun osuus (800m), jolle käännytään tiukasti vasempaan. Tämän jälkeen hiekka- ja metsäautoteitä ja vahaa uraa myöden kohti Sorsakolua, jolle lasketellaan kapeaa kivikkoista polkua. Pidemmän osuuden mitta Rieskasta alkaen on 8,5km  ja Sorsakolun  polun mitta on 500m.
Sorsakolulta matka jatkuu hiekkatietä myöden. Osuuden mitta on 8 km. Alkuaosassa Metsähallitus on nyt tehnyt tienparannustoimenpiteitä ja pinta on raavittu kaivinkoneella. Alue tullaan sorastamaan, joten myöhemmin pitänee pohtia osuuden muuttamista. Välissä on kuitenkin myös osuus pehmeämpää vanhaa heinittynyttä metsätietä (1 km) ennen sorastettua osuutta 1 km ja metsäautotieosuutta on kaikkiaan 6 km tuosta 8 kilometristä saavuttaessa Valkeamustajärvelle. Valkeamustajärveltä alkaa pisin uusi osuus, joka alkaa rantapolulla, jatkuu raivatulla metsäpolulla ja hiekkatien ylityksen jälkeen raivattuun uuteen maasto-osuuteen, joka on hyvä ja sinne on syntynyt jo mukavaa uraa. Mittaa kokonaisuudella on 3km.
Ylisen Rautjärven rantaan saavuttaessa käännytään oikealle ja loppu on mukavaa kapeaa neulaspolkua (1,5km) ennen saapumista Evoskeskukselle. 65km rullaa maaliin ja 93 km kääntää vielä toistamiseen itälenkille.

Reissu on monipuolinen ja vauhdikas, joka mielestäni tarjoaa jokaiselle jotakin. Tavoitteemme on tehdä ajettava reitti, jossa on myös haasteita. Reitti on suunniteltu yhteistyössä metsähallituksen kanssa ja he ovat ohjanneet uusien urien tekemistä.

Koko pitkä lenkki on lisäksi merkitty kiinteillä tolpilla, joissa punainen heijastinnauha. Länsilenkkillä lisäksi keltainen sekä osittain valkoinen nauha (valkoinen merkkaus ei täysin seuraa tapahtuman 22km lenkkiä)