Reitti

16,5 km ladattava GPX-jälki

24km ladattava GPX-jälki

Reittikuvaus

Lähtö tapahtuu Evon Metsäopiston piha-alueelta, josta siirrytään lyhyen asfalttikiihdytyksen jälkeen suoraan neulaspolulle, jonka leveys vaihtelee parista metristä kapeaan uraan.
Heti alkumetrien jälkeen 3,5km lenkki kääntyy oikealle muiden jatkaessa suoraan. 3,5 km lenkki kulkee pientä neulaspolkua Ylisen Raujärven rannassa.
Ensimmäisen 3 km aikana tarjolla on lyhyet pätkät hiekkapohjaista polkua, kapeaa polkua ja puron ylitys sekä pätkä pitkospuita. Padasjoen tien ylityksen jälkeen pätkä pikku polkua ja saavutaan hiekkatielle.
Hiekkatielle tultaessa 16 ja 24 km kääntyvät vasemmalle ja 8 km lenkki oikealle. Ole tarkkana risteyksessä. 8km lenkillä tästä alkaa 1,5 km mittainen osuus joka on hiekka- ja metsätietä. Se päättyy kohtaan, jossa reitit yhtyvät uudelleen.
Pidemmillä lenkeillä ei viihdytä metsätiellä 200 metriä pidempää, jonka jälkeen siirrytään takaisin pikku polulle. Reilun kilometrin verran nautitaan poluista vain lyhyt metsäautotie siirtymä välissä, kunnes lähestytään jo 24km ja 16 km matkojen risteystä. Sitä edeltää 800 metrin matka metsäautotietä.
24 km kääntyy vasempaan ja 16 km jatkaa suoraan eteenpäin metsäautotietä. 16km lenkki jatkaa pienen osuuden tiellä, kunnes kääntyy vasemmalle vanhalle pehmeälle metsätiepohjalle. Tätä on n 2km ja Niemisjärventien ylityksen jälkeen vielä 1km mukavaa vanhaa metsäautotietä. Oman osuuden kokoanismitta 3 km. Reitit yhdistyvät T-risteyksessä, jossa 16km kääntyy oikealle.
24km jatkaa matkaa kohti Niemisjärveä ensi pientä metsäpolkua (700m) sitten hiekkatietä (1,2km) ja lopuksi pikkupolkua (n 1km), jolla on myös mukavat pitkospuut.
Niemisjärvelle tultaessa käännytään karavaanialueen kulmalla tiukasti vasempaan ja saavutaan pientä polkua pitkin järven rantaan. Reitti kulkee aivan järven rantapolkua myöden jatkuen Niemisjärviltä kohti pohjoista kohden Koukkujärveä. Niemisjärven eteläpäässä olevat pitkospuut ovat erittäin huonossa kunnossa. Sen sijaan Koukkujärvellä rantapitkokset ovat nautintoa. Kokonaismatkaa rantapoluille kertyy n 3.5km
Koukkujärveltä siirrytään hiekkatietä (650m) kohden Kallojärveä, jossa odottaa rantapolku, kalliota ja pitkospuita. Tällä osuudella mittaa n 1 km. Reitti jatkuu pitkin Ilvesreittiä ja pian ollaan Saarijärven huollossa. Juuri ennen huoltoa 24 ja 16 km reitit yhtyvät 24 kääntyy tulosuuntaan vasempaan. Huoltoon saavuttaessa takana on jo 15 tai 8 km.
Matka jatkuu pienen metsäautotieosuuden jälkeen (400m) pikkupolulle kohden Rautjärven rantaa. Tarjolla on neulaspolkua, joka paikoin on hieman juurakkoista sekä aivan uusi ura, joka tulee järven rannasta metsäautotielle. Tämän jälleen taivalletaan hieman vanhempaa tai uudempaa metsäautotietä n 1,3km verran ja saavutaan Taimenpolulle (500m). Vuonna 2018 majava nosteli veden pintaa, mutta nyt ei ole siitä vaaraa.
Taimen polun jälkeen lyhyt osuus vanhaa polkua. 8.5 km liittyy takaisin reitille tulleen suoraan kohti valtatietä muiden kääntyessä tulosuuntaansa nähden vasemmalle.  Tien ylityksen jälkeen vajaa kilometri vanhaa polkua ja hirvipassilinjaa myöden hiekkatien ylitykseen, josta alkaa uusi osuus. Ura jatkuu nyt hirvipassilinjaa pitkin sen pientä polkua metsähallituksen puulaanin kulmalle, josta hiekkatien ylityksen jälkeen tullaan pienelle idylliselle suolammelle. Suolammelta käännytään kohden partiolaisten leirialuetta ja Rahtijärventien ylityksen jälkeen käännytään vasemmalle järven rannassa. Ilvesvaelluksen 3,5km lenkki tulee oikealta. Järven rantapolkua kuljetaan 600m ja tullaan viimeiseen huoltoon Rautjärvelle. Loppulenkki maaliin on vaihtelevaa pikkupolkua, hiekkatietä ja latupohjia myöden 2,2 km.
Maali sijaitsee Evon metsäopiston pihalla.